F-4

این هواپیما خوش قیافه و چالاک و قوی با حضور موثر بیش از ۴۰ ساله اش هنوز رقیب برای خود می طلبد و در بسیاری از پایگاههای هوایی و دریایی کشورهای مختلف یکه تاز می غرد پیش بینیها بر این استوار است که این هواپیما تا آخر این دهه نیر همچنان پرواز نماید . یک هواپیمای جنگنده بمب افکن و شکاری که خیلی از کشور های دنیا این نوع را جزو ستون مهره نیروی هوایی خودشان در سه دهه اخیر قرار داده اند منجمله این کشورها کشور مان ایران است که ۳۰ سال پیش نسبت به خرید این هواپیما از کارخانه معظم مکدانل داگلاس آمریکا اقدام نمود . این هواپیما در جنگ با عراق کارایی و چابکی خود را اثبات نمود . بطوری که بیشتر حملات به بغداد و نفوذ به پدافند آن شهر که کار هر هواپیمایی نبود توسط این هواپیما صورت می پذیرفت . بزودی وقایعی و خاطرات خلبانان این هواپیمای چبک را نیز در این قسمت برای شما عنوان می کنم . سرعت این هواپیما تقریبا دو برابر سرعت صوت می باشد . بسیاری از کشورهای دنیا دلیل انتخاب خود نسبت به خرید این هواپیما را بدنه قوی و قابلیت نشستو برخواست از روی ناو و توانایی حمل مقادیر قابل توجه بمب و سایر پرتابه های آتشین ذکر می کنند . حضور موثر این هواپیما در جنگ ویتنام به بعد بود و در این جنگ اصلی ترین اسلحه آمریکا در برابر ویتنام همین هواپیما بود . در کشور ما در اواخر جنگ نیز از این هواپیما برای نابود ساختن پدافند دشمن بکار می رفت . یکی از پیشرفته ترین f-4 های جهان نوع j آن می باشد که در جنگ اول خلیج فارس نیز نسلهای آخر آن مورد استفاده قرار گرفت . البته د کشور آمریکا که بزرگترین استفاده کننده این هواپیما در جهان است این هواپیماها تقریبا بازنشست شده اند و گاها آنها را بعنوان هدفهای واقعی در مانورها از زمین بلند می کنند و آن را مورد هدف قرار می دهند . این در حالی است که کشور اسراییل هنوز نسبت به ارتقای آن اقدام می نماید و این هواپیما را سوپر فانتوم ۲۰۰۰ نامیده است . کشور اردن ایران و اسراییل از خجمله کشورهای دارنده این هواپیما در خاور مینه هستند . کشورهایی مانند انگلیس و آلمان هم از دیگر کشورهایی هستند که از این هواپیماها استفاده نموده اند البته آلمان نسبت به جایگزینی آن با ترنادو اقدام نموده انگلیس نیز این جایگزینی ها را در راس امور هوایی خود قرار داده . از نظر من دوست داشتنی ترین هوایما که هیچ گاه آن را از یاد نمیبرم چون ظاهر این هواپیما دیدنی ترین ظاهر در میان همه هواپیما هاست . هواپیما می باشد به همین دلیل برای شما اطلاعات زیادی را در این باره می دهم . مطالب این قسمت برگرفته از کتاب پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی جهان (fantom f-4) است که به شما یشنهاد می کنم که این کتاب را حتما تهیه کنید چون مطالب این قسمت را همراه با عکسهای مربوطه عنوان نموده است . حال به تایخچه و معرفی هواپیمای f-4 میپردازیم اولین مدل f-4 که بصورت یک کابینه ساخته شد بنام f3h-g نامگذاری شد که این هواپیما در سال ۱۹۵۳ ساخته شد این جنگنده مجهز به رادار (AP2-50 ) بود و دارای دو موتور از نوع J-65 بود AH-1 نیز نوع تکمیل شده این مدل بود که در سال ۱۹۵۴ روی خط تولید قرار گرفت . اولین نوع دو کابینه این هوایما نیز بنام F4-H1 بود که در سال ۱۹۵۸ تکمیل شد در اولین پرواز نخستین فانتوم خلبان آزمایشگر این هواپیما از سرعت و قدرت این جنگنده ابراز حیرت نمود درسال ۱۹۵۹رکورد ارتفاع پروازی توسط این هوپیما شکسته شد . این فانتوم که بنام TOP FLIGHT معروف شد در ششم دسامبر ۱۹۵۹ تا ارتفاع ۹۸۷۷۵ متری سطح زمین صعود کرد که در آن زمان این رکورد ۴۰۰۰ پا بیشتر از بهترین رکوردی بود که یک سال قبل از آن جت شکاری شوروی بر جای گذاشت . در سال ۱۹۶۳ مدلی دیگر از این هواپیما بنام F4-A ساخته شد . بعد از ان مدل دیگری از این هواپیما که بسیار از آن استفاده شد F-4B بود این نوع مزیتهایی از نظر ظاهری و تکنیکی با نوع F-4A داشت . رادار F-4B بزرگتر بود و قطر بدنه F-4B ۳۲ اینچ بیشتر بود کابین عقب F-4B کمی بالاتر آمده بود موتور های این هواپیما نیز J-79-GE-8 بود که از نظر بازدهی نیز بسیار خوب بود . بمحض درک ارزشهای این شکاری از نوع B این نوع توسط نیروی دریایی سفارش داده شد . نوع تجسسی F-4B نیز ساخته شد این مدل که بنام RF-4B نام گذاری شد در عملیات عکسبرداری و جنگ الکترونیک بکار برده می شد و مسلح نمی شد . این مدلها را از شکل زیر دماغه که به شکل دهان بسته موجود است و همچنین شکل ذوزنقه ای که در جلوی دماغه موجود است می توان شناخت . پس از مدتی نیز نیروی هوایی ایالات متحده سفارش ۲۷ فروند از نوع B این نوع را داد . نیروی هوایی ابتدا نام F-110 را برای این نوع از هوایماها گذاشت که بعدها به F-4C معروف شد . که البته برای پرواز در نیروی هوایی تغییراتی روی آن داده شد . این نوع هوایماها و اگثر مدلهای دیگر F-4 از کمر خود سوختگیری هوایی می کنند . مدلهای RF-4C نیز به بازار جنگ افزار شدند که از نوع تجسسی بودند . F-4D نیز که پایه و اساس و کمر نیروی هوایی بسیاری از کشورها را تشکیل می داد و می دهد پس از مدتی تولید و روانه بازار شد . فرق میان مدل C و D در نگ دماغه آنهاست . در مدل D بخاطر رادار آن که کمی بزرگتر بود دماغه اش کمی بزرگتر شد . رادار نامبرده به توانایی هواپیما در درگیریهای هوا به زمین وسعت بیشتری بخشید . اخیرا F-16 جایگزین این نوع شده است . بعضی از انواع D به توپ ۲۰ میلی متری نیز مجهز شده است . F-4E که بیشترین تولید را در بین انواع F-4 ها داشته هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا می غرد . این نوع از هواپیما را از روع توپ آن در زیر دماغه می توان شناخت که طول آن از بقیه نوعها بزرگتر است . اصلی ترین هواپیمایی که بعدها جایگزین F-4E شد F-16 بود البته این جایگزینی ها نشانه عدم توانایی F-4 ها نبود چون هنوز F-4 در بسیاری از کشورها تنها سلاح رعب و وحشت برای دشمنانشان است . بنظر من همیشه F-4 می غرد و دل آسمان را می شکافد و هیچگاه از آسمان محو نمی شود . F-4G مدل پیشرفته مدل E است . اصلی ترین تفاوت ظاهری که در نوع G , E می توان به چشم دید بالای سکان عمودی مدل G است که برجسته و طولی است مدل N نیز که بسیار پیشرفته است تولید شد و در نیروی دریایی آمریکا مشغول خدمت گردید . بعد از ان نیز نوع S . RF-4E برای کشورهای جهان مجموعا به تعداد ۱۳۰ فروند سفارش و تولید گشت که نقش بسزایی در تجسس و عکسبرداری برای این کشورها داشته . نوع F این جنگنده نیز منحصرا برای آلمان تولید و تحویل شد . نوع M نیز منحصرا برای انگلستان تولید شد . فانتوم نوع S احتمالا آخرین نوع فانتومی بود که ساخته شد . برخورد اف-۴ با سطح ناو در هنگام فرود کاکپیت جنگنده اف-۴ فانتوم مدل E