عکس سال پیش که فاقد مسلسل بود[/align]



دم جنگنده :
در قسمت دم نیز این دو نوع صاعقه ، از نظر نحوه ی اتصال ریشه ی سکان ها و قسمت بیرونی موتور با هم تفاوت دارند .



تفاوت ذکر شده در قسمت دم مشخص است[/align]



رنگ آمیزی :
هرچند این مورد کم اهمیت به نظر می رسد اما برای تکمیل این نوشته اضافه کنم که صاعقه ی نوع 1 در شماره ی ثبتی ، آرم Air Force ، و جداره ی داخلی ورودی هوای موتور سفید رنگ است ولی صاعقه ی نوع 2 در قسمت های ذکر شده به رنگ زرد هستند .

همچنین محل نصب آنتن دماغه در تیپ 2 ، بر خلاف تیپ 1 کمی پایینتر از نوک دماغه است .



تفاوت رنگ آمیزی رجیستر ، آرم Air Force و جداره ی داخلی مدخل هوا در دو جنگنده[/align]



جنگنده ی آذرخش :

آیا آذرخش وجود خارجی دارد ؟
در اواخر بهار بود که وزیر دفاع ، از پرواز جنگنده ی جدید در ماه های آینده خبر داد که ذهن همه ی دوستداران پرواز در ایران را به سمت آزمایش شفق ، مرغ عاشورا و امثال اینها سوق داد . اما در نهایت تعجب هواپیمای آذرخش که نام و تصویر آن را در سال های اخیر ، بارها شنیده بودیم به عنوان جنگنده ی جدید معرفی گشت .
جالب است که نیروی هوایی تنها اجازه ی ثبت یک عکس از پرواز این هواپیما را داد . در حالی که در پرواز سال قبل صاعقه ، بسیاری از خبر گزاری ها ، عکس های زیادی از آن در اختیار عموم قرار داده بودند . اما ما که امید داشتیم در رژه ی 31 شهریور عکس های زیادی از آن ببینیم ، تنها 1 یا 2 عکس از آن دیدیم . در حالی که عکس صاعقه ها باز هم به وفور یافت می شد .
اما می رسیم به نکته ی تامل برانگیز پرواز آذرخش : اگر به تنها عکسی که از آذرخش در یک ماه اخیر پخش شد دقت کنیم متوجه تفاوت عمده ی آن با دو تصویر آذرخش در رژه ی گذشته می شویم .
جای تعجب دارد که آذرخشی که آن را در اولین پرواز خود در ماه گذشته دیده بودیم اصلا در رژه ی ارتش حضور نداشت . در واقع 3 هواپیمایی که در رژه حضور داشتند اصلا آذرخش نبودند ، بلکه F-5 E/F هایی بودند که تنها به رنگ آذرخش در آمده بودند . ( جالبست که یکی از اف5 هایی که رنگ شده بود دوکابینه بود )

با مقایسه ی تک عکس پرواز اولیه ی آذرخش با عکس پرواز فرمیشن 3 فروندی آذرخش در روز رژه ، به موارد زیر پی می بریم:
1 - مدخل هوای ورودی آذرخش اولیه همانند اف18 زیر بال قرار دارد اما آذرخش روز رژه ( بهتر بگویم همان اف5 ) مدخل جلوی ریشه ی بال و پشت کابین بود
2 - بال های آذرخش اولیه در میانه بدنه نصب شده اند اما در روز رژه ما محل نصب بال ها را در زیر بدنه دیدیم
3 - بسیاری از تفاوت های دیگر نیز وجود دارد اما چون در روز 31 شهریور ، عکس از فاصله ی دور گرفته شده ، ویژگی های آن کاملا آشکار نیست


تنها عکس نشان داده شده از پرواز اولیه ی آذرخش ( 15 مرداد 86)



عکس روز رژه : با دقت بیشتر در این دو عکس تفاوت آن ها را در مدخل ورود هوا و محل نصب بال مشاهده می شود[/align]
[align=center]در ضمن لیدر این دسته ی پروازی آذرخش، یک اف 5 دو کابینه است!!





کلام آخر :

با دقت بیشتر در عکس ها به سوال های زیر می رسیم :

1 - چرا تنها یک عکس از آذرخش اولیه نشان داده شد اما در عین حال تعداد عکس های صاعقه زیاد بود ؟

2 - چرا در روز رژه هم همین اتفاق افتاد ؟

3 - چرا آذرخشی که ما قبلا دیده بودیم حتی جزو یکی از اف 5 های آذرخش نما ، پرواز نکرد ؟

4 - آیا دلیل وجود تنها یک عکس و عدم پرواز آذرخش اصلی در رژه ی هفته ی دفاع مقدس ، می تواند رخ دادن سانحه ای برای آن در روز پرواز اولیه باشد ؟

5 - آیا اصلا تک عکس موجود از پرواز اولیه ی آذرخش ساختگی نیست ؟

6 - اصلا آیا آذرخش وجود خارجی دارد ؟ اگر دارد چرا حتی یک فروند از آن ها در در روز رژه حضور نداشت ؟

7 - آیا آذرخش طرحی خیالی بود تا پاسخی برای خرید های گسترده ی تسلیحاتی کشور های عرب و اسرائیل در آن زمان باشد ؟

...

در نهایت این را بگویم که اصلا قصد به زیر سوال بردن توانایی های مهندسان و طراحان و سازندگان جوان کشور را ندارم بلکه معتقدم باید از بزرگ نمایی ها و اغراق دوری جوییم و توانمندی هایمان را آنگونه که هست نمایش دهیم .
به شخصه به طراحی و ساخت چنین هواپیماهایی افتخار می کنم و آن را شروعی بسیار مناسب برای صنعت نوپای هواپیماسازی کشور می دانم.